Skip to main content.

Kunst in het Antwerps crematorium

Tekst: Andreas Rotty

Foto’s: Bernice

Pontes haalt elk jaar 30.000 tot 50.000 euro uit de verkoop van edele metalen, afkomstig van sieraden en (gebits)prothesen die achterblijven na verassing in zijn crematoria in Wilrijk en Turnhout. Dat geld gaat naar kunst.

Pontes deed in zijn twee centra 9.961 crematies in 2016. Na de verbrandingen blijven niet alleen botresten, maar ook metaalresten van bijvoorbeeld sieraden, prothesen en gouden tanden achter. Na elke crematie laat het bedrijf een grote magneet zweven boven de resten om de kostbare materialen eruit te filteren.

“Het gaat niet om kilo’s goud. Vooral hoogwaardige metalen die in ziekenhuizen worden gebruikt, bijvoorbeeld in prothesen en pacemakers, kunnen we recupereren”, zegt Klara Koyen van Pontes. Die metaalresten worden door een professioneel recyclagebedrijf opgehaald en verwerkt.

“De opbrengst varieert van 30.000 tot 50.000 euro per jaar”, weet Ko­yen. Omgerekend gaat het om 3 tot 5 euro per crematie.

“We hebben goed gezocht naar de juiste kunstwerken

want dit is een speciaal project”

Kunst geeft hoop

“Naast enkele goede doelen gaat de opbrengst naar kunst”, zegt Koyen. In de gangen en aula’s van de crematoria van Pontes in Wilrijk en Turnhout hangen nu schilderijen. Het bedrijf wil iedereen laten meegenieten van zijn investering. “De tentoonstellingen staan volledig open voor het publiek.”

De collectie kunstwerken wordt gehuurd van het gespecialiseerde bedrijf Bernice. Over de schilderijen is drie tot vier maanden nagedacht.

“We hebben lang gezocht naar de juiste werken, want dit is een spe­ciaal project”, zegt Anik Eggermont, zaakvoerster van Bernice. “We wilden geen te donkere doeken ophangen, wel werken die hoop kunnen geven. Maar het mocht niet te flashy worden, want het blijft een crematorium.”

Uitvaartbedrijf Pontes biedt de mogelijkheid om kunst te tonen op een plaats waar die anders ver te zoeken is.

Ander publiek

“We bereiken nu een totaal ander publiek. In crematoria komen vaak ook mensen die nooit een kunstgalerij bezoeken”, zegt Anik Eggermont.

Vraag is of een crematorium een geschikte omgeving is voor een kunsttentoonstelling voor het brede publiek. Pontes belooft dat de mensen van het onthaal erop zullen toezien dat de ceremonies niet worden verstoord.