Skip to main content.

Faq

Hieronder vind je een lijst met de meest gestelde vragen over de werking van Bernice. Contacteer ons voor meer info of advies.

Algemeen

Wat doet Bernice?

Bernice verhuurt en verkoopt kunstwerken aan bedrijven, particuliere klanten en instellingen. Kunstwerken kunnen ook geleaset worden. Bernice voorziet tevens in advies aan haar klanten bij het uitkiezen van kunst.

Hoeveel kost de huur van een kunstwerk?

De prijs bij aankoop en de huurprijs per jaar van elk kunstwerk staat vermeld op de website. Deze prijzen zijn exclusief 21% btw.

Wat omvat deze huurprijs?

De huurprijs per jaar omvat het transport, de installatie, de verzekering per kunstwerk en een vergoeding voor de kunstenaar.

Werkt Bernice met een spaartegoed bij de huur van een kunstwerk?

Neen, je spaart geen tegoeden op wanneer je een kunstwerk huurt.

Kan ik een kunstwerk huren zolang ik wil?

Alle kunstwerken kunnen zolang als nodig worden gehuurd. Je hoeft je collectie niet in te ruilen na de afgesproken periode, je collectie kan zolang als nodig worden verlengd.

Is er een minimum bedrag of minimum afname verbonden aan de huur van kunst bij Bernice?

We vragen geen minimum afname van kunstwerken. Er is tevens geen minimum huurbedrag aan een huurcontract verbonden. We doen dit om de huur van een kunstwerk zo laagdrempelig mogelijk te houden.

Is elk kunstwerk ook te koop?

Elk kunstwerk is direct te koop zonder een huurverplichting. Wil je liever eerst huren? Zowel tijdens als aansluitend op een huurperiode kan je ook een kunstwerk aankopen.

Kan ik het kunstwerk komen bekijken bij Bernice?

Dat kan zeker, op voorwaarde dat het kunstwerk dat je wil huren of aankopen niet in verhuur is bij een andere klant. Je kan dan best een afspraak maken via onze contactpagina. We zorgen dat het kunstwerk van jouw dromen in onze kantoren klaar staat.

Ik wil een kunstwerk huren maar de status is “niet beschikbaar”. Wat moet ik doen?

Geef ons een seintje, we zoeken voor je uit wanneer de huurperiode van dit kunstwerk afloopt. Desgewenst kunnen we het voor jou reserveren.

Kan ik het kunstwerk dat ik momenteel huur ook aankopen?

Zolang je een kunstwerk huurt heb jij het voorkooprecht. Je kan dus als eerste kiezen om het al dan niet aan te kopen.

Ik wil het kunstwerk graag inruilen. Hoe gaat dit in zijn werk?

Wanneer de vooraf afgesproken huurperiode is afgelopen, kan je de gehuurde kunstwerken inruilen. Je kan je nieuwe favoriete kunstwerken uitkiezen op onze website. Wil je liever wat bijkomend advies? Geen probleem, we maken je graag een nieuw voorstel met enkele alternatieve kunstwerken.

Hoe draag ik zorg voor een kunstwerk?

Een kunstwerk heeft meestal een vaste plek. Indien het kunstwerk – door een verhuis bevoorbeeld – toch verplaatst zou moeten worden, vragen we je ons te contacteren. We kunnen dan samen de mogelijkheden bespreken. Dit staat ook zo in de huurovereenkomst die we afsluiten.

Zijn de kunstwerken die ik huur verzekerd?

Elk kunstwerk is all-risk verzekerd. We verwachten wel een voorzichtige omgang met de kunstwerken en vragen je het met zorg te behandelen, zoals contractueel met elke klant wordt overeengekomen. Indien er bij schade wordt vastgesteld dat dit niet het geval was, wordt de schade van het kunstwerk op de klant verhaald. Bij een schadegeval is het van belang dat je ons binnen de 24 uur contacteert zodat we de schade ter plekke kunnen komen bekijken.

 


Kunstenaars

Ik ben een kunstenaar, tot wie moet ik me richten?

Je kan ons via de telefoon of via email bereiken, contactgegevens vind je hier

Hoe worden kunstenaars geselecteerd?

We selecteren kunstwerken erg zorgvuldig en met de klant in onze gedachten. Daarom selecteren we ook onze kunstenaars met zorg. Heb je interesse om je kunstwerken uit te lenen via onze werking, dan raden we aan ons jouw portfolio via email te bezorgen. Of stuur ons een mail met een link naar je website of je kunstenaars instagram pagina. Op basis van deze beelden beslissen we of een atelierbezoek wenselijk is.

Wat doet Bernice om kunstenaars en hun werk te promoten?

Van zodra een kunstenaar wordt opgenomen in onze collectie, brengen we de kunst tot bij onze klanten. Door de verhalen achter het kunstwerk te vertellen en uitleg te geven bij de drijfveren van de kunstenaar proberen we de klant warm te maken voor iets nieuws. Een korte omschrijving van het oeuvre van de uitgekozen kunstenaar wordt altijd nagelaten bij de klant, naamplaatjes bij de kunstwerken worden kosteloos en op verzoek opgehangen bij de klanten.

Nieuwe kunstwerken worden zo snel als het kan op onze website geplaatst en via onze sociale media kanalen wordt de kunstenaar in the picture gezet. De introductie van een nieuwe kunstenaar in onze collectie wordt tevens in een email nieuwsbrief verspreid.

Hoe ondersteunt de huurvergoeding de kunstenaar?

Wanneer een kunstwerk in verhuur gaat, ontvangt de kunstenaar een vergoeding. We vinden dit een belangrijk onderdeel van onze business en proberen zoveel mogelijk kunstenaars bij onze klanten aan bod te laten komen. De huurvergoeding die kunstenaars ontvangen wordt vaak door hen gebruikt om materialen en atelierruimtes te betalen.

Ik ben kunstenaar in de Bernice collectie en wil de samenwerking stopzetten. Wat moet ik doen?

Je kan als kunstenaar altijd je kunstwerken ophalen op voorwaarde dan ze op dat moment niet verhuurd zijn, dat spreekt vanzelf. Ophalen van je beschikbare werken gebeurt in onze kantoren in Temse en doe je best na een seintje vooraf. Er is voldoende parkeergelegenheid aan ons gebouw.

 


Transport en installatie

Waar levert Bernice?

Bernice levert kosteloos in België. Voor de ons omringende landen wordt een transportkost berekend op basis van de locatie. Door een goed partnerschap met een internationaal kunst transporteur kan een levering van een kunstwerk waar ook ter wereld geregeld worden. De kost hiervan is afhankelijk van de locatie.

Hoe worden de kunstwerken geïnstalleerd?

Wanneer je bij Bernice een kunstwerk huurt of koopt, zit het transport en de installatie in België inbegrepen in de prijs. Bernice heeft een eigen installatiedienst voor het piekfijn plaatsen van je kunstwerken. Ook voor de installatie van ophangrails kan je bij ons terecht.

Schilderijen, grafisch werk of fotografie wordt meestal opgehangen aan de muur. Hiervoor boren we steeds een schroef in de muren. We verkiezen om niet te werken met dubbelzijdige tape, powerstrips of zelfklevende haken. Deze zijn onvoldoende dragend en kunnen schade veroorzaken aan onze kunstwerken.

Wanneer gebeurt een installatie?

Een installatie van een gehuurde of aangekochte collectie gebeurt meestal tijdens de kantooruren, van maandag tot vrijdag tussen 9-17u. Op verzoek kunnen we ook op andere momenten jouw kunstwerken komen installeren.

Andere vragen?

Neem met ons contact op, we doen er alles aan om jouw vragen binnen de 2 werkdagen te beantwoorden.