Skip to main content.

Kunstenaar interview: Marjolein Labeeû

Door hun werk te verhuren, steunen onze klanten de lokale kunstenaars en Bernice betaalt de kunstenaars een vergoeding. Voor velen onder hen betekent dit beetje extra geld dat de rekeningen van het atelier betaald kunnen worden.

Waarvoor gebruikt de Gentse kunstenares Marjolein Labeeû deze vergoeding?

Marjolein Labeeû studeerde in 2010 af aan de Hogeschool Sint-Lucas in Gent en heeft een Master in de Vrije Kunsten. Sindsdien werkt ze bijna elke dag in haar atelier aan de Lindenlei in Gent. Aan Bernice legt ze uit hoe ze zichzelf terugvindt in haar kunstwerken.

Wie is Marjolein en wat voor kunstenaar ben je?

Sinds mijn afstuderen in 2010 huur ik een atelier in één van de NUCLEO studio’s. Ik probeer zo veel mogelijk in mijn atelier te werken, als het even kan elke dag. Ik maak zowel figuratief als abstract werk. Mijn werk gaat vooral over het vinden van identiteit, en mijn verleden speelt een heel belangrijke rol in mijn werk. Je verleden heb je nodig om tot je heden en toekomst te komen en met mijn werk probeer ik een nostalgisch gevoel op te wekken. Ik ben een beeldend kunstenaar en ik wil met mijn werk uitdrukken wat ik niet in woorden kan uitdrukken. Ik wil dat mijn beelden een bepaald gevoel oproepen, ook al is het een negatief gevoel, de kijker moet iets voelen, het is niet ‘zomaar’ “een mooi werk”. Misschien kun je me een emotioneel kunstenaar noemen.

Door wie of wat laat je je inspireren?

Ik hou erg van het werk van de Vlaamse kunstenaar Thierry De Cordier. Maar ik haal mijn inspiratie vooral uit mijn eigen herinneringen en omgeving. Ik ben ook erg gehecht aan foto’s, ook daar komt dat nostalgische gevoel naar boven.

Hoe motiveer je jezelf om met een blanco doek te beginnen?

Als ik voor een blanco doek sta heb ik al een beeld in gedachten, dat beeld of die emotie zit al in mijn hoofd. Ik schrijf alles op in een boek en laat het idee een tijdje rusten. Af en toe heb ik een moment met minder inspiratie, teruggaan naar dat basisconcept geeft duidelijkheid.

Hoe lang duurt het voor je een kunstwerk af hebt?

Dat verschilt per werk. Voor een schilderij heb ik makkelijk twee tot drie weken nodig, maar soms is een werk in 1 dag klaar. Vaak laat ik mijn idee rusten en begin ik als de tijd rijp is. Het kan ook gebeuren dat ik na een lange periode iets aan een werk verander.

Kun je van je kunst alleen leven of heb je er nog een baan naast?

Ik kan nog niet puur als kunstenaar leven, ik ben nog steeds verplicht om naast mijn kunst een ander inkomen te hebben. Degenen die dat kunnen, hebben echt geluk.

Hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met een kunstverhuur?

In 2016 ontdekte kunstverhuur ‘Bernice’ mijn website via NUCLEO en zij vonden mijn werk interessant. Zodra ik wist dat mijn kunstwerken tijdens de verhuur mijn eigendom zouden blijven, heb ik niet geaarzeld. Ik vind het praktisch dat sommige van mijn oudere werken het atelier verlaten, waardoor ik meer ruimte vrij maak. Het is leuk dat ik er af en toe iets aan verdien. En door hun website kunnen veel mensen mijn werken zien.

Wat doe je met de vergoeding bij verhuur of verkoop?

De vergoeding die ik ontvang, investeer ik in mijn atelier en betaal ik voor mijn verf, doeken en kwasten. Maar het belangrijkste is de tijd die ik er voor mezelf mee koop. De tijd dat ik kan schilderen, nadenken, lezen, … Het maakt allemaal deel uit van het creatieve proces in mijn atelier.

Wat zou je graag willen bereiken in de kunstwereld?

Ik zou willen leven van mijn kunst, en dat alleen maar kunnen doen.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste kwaliteiten voor een kunstenaar?

Een kunstenaar moet kunst maken omdat het zijn of haar passie is. Kunst maken is een noodzaak voor een kunstenaar. Je moet het doen met heel je hart.

Heb je nog een goed advies voor een jonge kunstenaar?

Blijf werken en geef nooit op.